loading...

مجله علمی کافه زیرو

آخرین اخبار مجله تصویری از سایت های علمی آموزشی

سه شنبه 23 ارديبهشت 1399

 نانسی عجرم، تصاویری از جشن تولد خود را منتشر کرد. این خواننده لبنانی، تصاویری منتشر کرده از جشنی که شوهرش برای او برگزار کرده است. دکتر فادی هاشم علاوه بر یک حلقه گران قیمت، هدایایی به نانسی داده که جایی بیان نشده است.

 

سه شنبه 23 ارديبهشت 1399

دوچرخه

برخلاف بسیاری از دستگاه های ورزشی، کمتر اتفاق می افتد که هنگام تمرین با دوچرخه بدنتان در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد ولی باز هم امکان آسیب دیدگی وجود دارد. در زیر به نکات لازم برای پیشگیری از بروز ناراحتی می پردازیم:

  • محل زین را تنطیم کنید. وقتی پدال دوچرخه، نزدیک ترین فاصله را با سطح زمین دارد پای شما هم باید تقریبا و نه کاملا، صاف و کشیده باشد. وقتی زانوها برای وارد آوردن ضربه به پدال، بالای آن واقع می شوند نباید درد یا ناراحتی احساس کنید. برای تمرین با دوچرخه ی خمیده، زین را به جای حرکت به بالا و پایین در دو جهت جلو و عقب تنظیم می کنید و بقیه ی اصول یکی است. در مورد دوچرخه های اسپینینگ نیز تنظیم زین به سمت جلو یا عقب انجام می شود و دستگیره ها باید به نحوی قرار بگیرند که بتوانید به جلو خم شوید و بدون به هم خوردن وضعیت مناسب بدن، آنها را در دست بگیرید.
  • صفحه ی فرمان را بشناسید. باید بدانید که دوچرخه چند درجه ی شتاب دارد. بعضی از انواع آن ۱۲ درجه و بعضی دیگر تا ۴۰ درجه قابل تنظیم اند. پس اگر روی دوچرخه نشستید و دکمه ی ۶ را فشار دادید باید منتظر تمرین سختی باشید. باید به دور پای خود- تعداد دورهایی که در هر دقیقه می زنید- هم دقت کنید. بهتر است که دور پا متغیر باشد. شاید بخواهید ۵ دقیقه ی اول را با سرعت ۸۰ دور در دقیقه و ۳۰ ثانیه ی بعد را با ۱۰۰ دور در دقیقه و شتاب یکسان، رکاب بزنید و تمرین را به شکل متناوب ادامه دهید.
  • تسمه ی پدال ها را طوری تنظیم کنید که کاملا به پا بچسبند- اما نه به اندازه ای که مانع از جریان خون شود. دوچرخه سواری با پدال های تسمه دار به مراتب راحت تر و پر بازده تر از پدال های بدون تسمه است. تسمه ها را جدا نکنید. این کار سبب اتلاف وقت شخصی می شود که پس از شما مجبور به نصب مجدد آنها خواهد بود.
  • فقط با فشار انشگتان رکاب نزنید. در چنین حالتی امکان گرفتگی عضلات پا و ران وجود دارد. رکاب را با سینه ی پا و کل پاشنه به سمت پایین فشار دهید و آن را با روی پایتان به بالا بکشید.
  • روی دوچرخه قوز نکنید. گرد کردن پشت به بروز کمردرد و گردن درد منجر می شود. بدون منقبض کردن بالاتنه، قفسه ی سینه را بالا، شانه ها را عقب و شکم را تو بدهید. برخلاف بعضی از دستگاه ها، تمرین با دوچرخه های ثابت، تمام عضلات بدن را درگیر نمی کند. بهتر است شما هم اصراری برای این کار نداشته باشید. اگر شدیدا به چپ و راست تکان می خورید دندان هایتان را به هم فشار می دهید و دستگیره ها را خیلی محکم می گیرید پس باید شتاب دوچرخه را کم کنید.
  • از استحکام دوچرخه مطمئن شوید. در یکی از باشگاه های ورزشی نیویورک، بدنه ی دوچرخه ای در اثر رکاب زدن های شدید فرو ریخت و کار دوچرخه سوار با اینکه آسیب چندانی ندیده بود به بیمارستان کشید.
سه شنبه 23 ارديبهشت 1399

حرکت های موزون در کودکان

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تحرک روزانه در مقایسه با صِرف شرکت منظم در کلاس های ورزشی نتایج بهتری خواهد داشت و بهترین نتایج زمانی به دست می آید که فعالیت های روزمره به شکلی هماهنگ با تمرینات منظم ورزشی انجام شود.

اگر لحظه ای به میزان فعالیت های روزانه ی فردی معمولی بیندیشید به منطقی بودن این توصیه پی می برید. انسان با پیدایش امکانات رفاهی زندگی مدرن مثل دستگاه های کنترل از راه دور جاروبرقی خودکار و امثال آن تحرک زندگی را از دست داده است.

بر اساس بعضی مطالعات انجام شده امروزه یک فرد آمریکایی بیش از نیمی از روز خود را در حال نشستن روی صندلی می گذراند. حالا فکر می کنید چه اتفاقی بیفتد اگر صندلی را از زیر او بردارید و تنها ۲ ساعت مجبور به ایستادن شود.

عمل ایستادن ۱۱۵ کالری می سوزاند در حالی که میزان کالری سوزی در حالت نشسته فوق العاده ناچیز و حدود ۸۰ کالری در هر ساعت است. روزانه ۷۰ کالری دیگر را هم در صورتی که جایی برای نشستن در اتوبوس و مترو پیدا نکند می سوزاند که روی هم ۵۰۰ کالری در هفته یا ۲۶۰۰۰ کالری در سال می شود که برابر با ۳ کیلوگرم کاهش وزن یا دست کم جلوگیری از ۳ کیلوگرم افزایش وزن است. این ها همه در حالی است که این شخص حتی به تردمیل نزدیک هم نشده است.

شما می توانید حتی با راه رفتن درحین مکالمه ی تلفنی بالا رفتن از پله به جای استفاده از پله برقی، پارک کردن ماشین در محلی دور از مقصدتان، کالری بیشتری بسوزانید. این ها نکات مهمی هستند که شاید تاکنون توجه چندانی به آن نکرده اید همچنین اگر اتومبیل تان را به جای بردن به کارواش خودتان بشویید اجناس را به جای سفارش تلفنی خودتان از فروشگاه محل بخرید و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهید خواهید دید که حتی بدون پوشیدن لباس ورزش میزان زیادی کالری سوزانده اید. ما حتی یک لحظه هم قصد منصرف کردن شما از آغاز یک برنامه ی منظم ورزشی را نداریم و برعکس معتقدیم که داشتن زندگی هر چه فعال تر تاثیرات مثبتی روی عملکرد قلب، عضلات و اندازه ی دور کمر شما خواهد داشت. حالا اگر حتی برای رفتن تا فروشگاه سر خیابان هم انگیزه ندارید و مایحتاجتان را تلفنی سفارش می دهید یک دستگاه قدم شمار به کمرتان ببندید تا انگیزه ی کافی را به دست آورید.

سه شنبه 23 ارديبهشت 1399

اجرا یا عملکرد ورزشی ورزشکار امری بسیار پیچیده است که عوامل فیزیولوژیک و روانشناختی (جسمانی و روانی) از جمله وضعیت تغذیه، عملکرد CNS، قدرت و مهارت، شرایط محیطی و تولید انرژی آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

عوامل فیزیولوژیک تا حد زیادی بر اجرای جسمانی و مغزی ظرفیت متابولیک تولید انرژی از مواد غذایی و قدرت و استقامت عضلانی موثرند.

کنترل عصبی فعالیت جسمانی چگونگی پردازش اطلاعات و ارسال سیگنال های عصبی از CNS به عضلات، تحت تاثیر عوامل روانشناختی نیز قرار می گیرد. دستگاه عصبی باید توانایی پردازش اطلاعات وارسال فرمان مناسب به سراسر بدن بخصوص عضلات در حال کار را بوسیله ی یک سیستم نوترانسمیتری دقیق، پیچیده و پر کار داشته باشد. سازگاری های بیولوژیک حاصل از تمرین و تغذیه از عوامل اصلی تاثیرگذار بر عملکرد این دو دستگاه می باشند.

حرکت بدن بوسیله ی تحریک عضله و در نتیجه انقباض آن میسر می شود. عضلات بخودی خود منقبض نمی شوند بلکه برای منقبض شدن به پیامهایی که از طریق اعصاب حرکتی از مغز دریافت می کنند وابسته اند.

سلامت اناتومیکی و فیزیولوژیکی نرونها، نروترانسمیترها و سلول های زمینه در پردازش دقیق اطلاعات حسی- حرکتی و صدور فرمان مناسب برای انقباض عضلات و ارسال پام به صورت سیگنالهایی از مغز به طور مطلوب و موثر به عضلاتی که لازم است منقبض شوند بسیار مهم و حیاتی است.

اگر استیل کولین به مقدار کافی از انتهای عصب ترشح نشود و به غشای خارجی سلول عضلانی نپیوندد سلول عضلانی تحریک نشده و منقبض نمی شود. حتی اگر به مقدار کافی ذخیره ی انرژی یعنی کربوهیدرات، آنزیمها، ATP و دیگر مواد ضروری برای انقباض در دسترس داشته باشد.

استیل کولین به سلول های عصبی اجازه می دهد که با مغز با یکدیگر و با سلول های عضلانی ا رتباط برقرار کنند لذا در صورت در دسترس نبودن آن عضلات پای ورزشکار همانند نوارهای چرمی بی فایده ای اطراف پای او را احاطه کرده اند.

مگر اینکه بوسیله ی سلول های عصبی از طریق ترشح مقدار کافی استیل کولین امر به انقباض شوند و ورزشکار را به فعالیت و اجرای ورزشی تا انتهای مسابقه وادارند.

سه شنبه 23 ارديبهشت 1399

علاوه بر رسیدن به اندام ایده آل و کاهش وزن، حالا دختر خانم ها بهانه دیگری هم برای ورزش کردن دارند که تازه کشف شده است. آنهم تقویت حافظه است.

به تازگی محققان دریافته اند که ورزش کردن میتواند در امر یادگیری مطالب جدید برای خانمها موثر باشد.

یافته های جدید محققان در زمینه حافظه و یادگیری نشان میدهد، که ورزش دقیقا بعد از یادگیری مطلبی جدید می تواند به دختران کمک کند اطلاعاتی را که در مدرسه یاد می گیرند به خوبی به خاطر بسپارند.

برای کشف این یافته علمی، محققان از ۲۶۵ شرکت کننده دعوت به همکاری کردند و در طی چهار آزمایش. این افراد ۵ دقیقه ایروبیک قدمی بعد از یادگیری انجام دادند یا هیچ ورزشی بعد از یادگیری انجام ندادند.

در مرحله بعدی آزمایش، محققان دریافتند زنانی که بعد از یادگیری ورزش کرده بودند، این مطالب را بهتر از افرادی که ورزشی انجام نداده بودند، به یاد آوردند.

نتیجه حاصل از آزمایش این بود که ورزش کردن بعد از مطالعه باعث تقویت حافظه و بهبود آن میشود.

به گفته استیون موست، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوت ولز استرالیا، «با کمال تعجب چنین تاثیری در بین مردان در هیچ آزمایشی مشاهده نشد.»

شنبه 30 فروردين 1399

شبکه USA به تازگی پوستر فصل چهارم سریال Mr. Robot «آقای ربات» را منتشر کرده که آخرین فصل این سریال امنیت سایبری خواهد بود. در حالی که چیزی از داستان این فصل نمی‌دانیم، اما این پوستر نشانگر فضای کریسمسی فصل پایانی سریال است. در ادامه خبر با اینفو همراه باشید.

در سریال Mr. Robot رامی مالک (Rami Malek) برنده جایزه اسکار و امی، کریستین اسلیتر (Christian Slater)، پورشا دابلدی (Portia Doubleday)، کارلی چایکین (Carly Chaikin)، مارتین والستروم (Martin Wallstrom)، گریس گامر (Grace Gummer)، مایکل کریستوفر‌ (Michael Cristofer)، بابی کاناواله (Bobby Cannavale) و بی‌دی وانگ (BD Wong) نقش‌آفرینی می‌کنند.

سریال Mr. Robot داستان الیوت آلدرسون (با بازی مالک) یک مهندس امنیت سایبری سابق را دنبال می‌کند که پس از استخدام شدن توسط رهبر یک جامعه‌ی هکر زیرزمینی (با بازی اسلیتر) درگیر مشکلات زیادی می‌شود. این گروه در فصل اول موفق شدند شرکت چندملیتی ایول کورپ را هک کنند، که باعث فجایع جهانی زیادی شد. تمرکز فصل سوم Mr. Robot روی فریب دادن مردم بود، جایی که رز سفید و الیوت برای به دست آوردن کنترل با یکدیگر می‌جنگند. فصل چهارم و پایانی، خوبی‌ها و بدی‌های ایمیلی را بررسی می‌کند که الیوت برای جبران هک ایول کورپ آن را فرستاده است.

فصل چهارم و پایانی Mr. Robot در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۱۹ پخش خواهد شد.

تعداد صفحات : 18